Αξιοποιώντας τις εκπαιδευτικές επισκέψεις στα μουσεία, τα τοπία μνήμης και τους γεωτόπους για την εκπαίδευση του πολίτη στον 21ο αιώνα

Φορέας Χρηματοδότησης: 
Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας
Φορέας Υλοποίησης: 
Επιστημονικός Υπεύθυνος: 
Νίκη Νικονάνου
Διάρκεια: 
2018

 

Η Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Στερεάς Ελλάδας στο πλαίσιο του προγράμματος ανέπτυξε ένα δίκτυο εκπαιδευτικών από την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας οι οποίοι σχεδίασαν και υλοποίησαν εκπαιδευτικές δράσεις σε μουσεία, χώρους πολιτισμικής αναφοράς και γεωτόπους κατά το σχολικό έτος 2017-18. Το Εργαστήριο Μουσειακής Έρευνας και Εκπαίδευσης του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ανέλαβε τη συστηματική αξιολόγηση του προγράμματος. Στόχος της αξιολόγησης ήταν να καταγράφουν θεματικές προτιμήσεις και συνδέσεις με το αναλυτικό πρόγραμμα, εκπαιδευτικές πρακτικές σε σχέση με τις μορφές αξιοποίησης χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς και γεωπάρκων καθώς και τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί όταν αναλαμβάνουν παρόμοιες πρωτοβουλίες. Επίσης, καταγράφησαν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εκπαιδευτικών αυτών δράσεων και η εμπειρία των εκπαιδευτικών από το σχεδιασμό και την υλοποίησή τους. Συγκεκριμένα στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος αξιολογήθηκαν οι εκπαιδευτικές δράσεις που υλοποίησαν οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στο πρόγραμμα (52 σχολικές μονάδες) με ποσοτικές και ποιοτικές μεθόδους έρευνας (ερωτηματολόγια, αποτιμήσεις της εμπειρίας των εκπαιδευτικών, ομάδες εστίασης για προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Απώτερος στόχος ήταν τα αποτελέσματα της αξιολόγησης να οδηγήσουν σε συγκεκριμένες προτάσεις και συμπεράσματα  για Μουσεία και πολιτιστικούς φορείς, το ΥΠΠΕΘ και εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να αξιοποιήσουν εκπαιδευτικά το πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον, για την Περιφερειακή Δ/νση Εκπ/σης Στερεάς Ελλάδας, την Τοπική Αυτοδιοίκητη και άλλα θεσμικά όργανα που ενδιαφέρονται να ενδυναμώσουν εκπαιδευτικούς σε αυτήν την κατεύθυνση.

Δημοσιεύσεις

Νικονάνου Ν., Ρήνου, Μ., Θεοδοσίου, Σ., 2019. "Αξιοποίηση Εκπαιδευτικών Επισκέψεων σε Μουσεία, Τοπία μνήμης και Γεωτόπους: αποτελέσματα μίας έρευνας", στα Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Τοπικής Ιστορίας, περιφερειακή Δ/νση Εκπαίδευσης, Στερεάς Ελλάδας, 

διαθέσιμο στο:https://sites.google.com/view/synedriolamia2019/πρακτικά-συνεδρίου