AstronART Project, μια εκπαιδευτική, πολιτιστική πρωτοβουλία: Έρευνα Αξιολόγησης

Επιστημονικός Υπεύθυνος: 
Νίκη Νικονάνου
Διάρκεια: 
2017-2018

Το Εργαστήριο Μουσειακής Έρευνας και Εκπαίδευσης συνεργάστηκε με την  εικαστικό και υπεύθυνη της εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας AstronART Project, Φανή Μπουντούρογλου, για τη συστηματική της αξιολόγηση, καθώς μια σειρά στοιχείων συνέθεταν έναν πρωτότυπο και καινοτομικό χαρακτήρα της εφαρμογής. Συγκεκριμένα η εφαρμογή στόχευε στην ενίσχυση της δημιουργικότητας μέσα από διαφορετικές δραστηριότητες που συνέδεαν τη σκέψη, το συναίσθημα, την έκφραση νέων ιδεών και την ανάπτυξη διαδικασιών με αποτέλεσμα την δημιουργία πρωτότυπων αντικειμένων με αισθητική και τεχνολογική αξία. Υιοθέτησε εκπαιδευτικές μεθοδολογίες και εργαλεία με στόχο την προώθηση της δημιουργικότητας, την ανάπτυξη ικανοτήτων έρευνας και πειραματισμού, την ικανότητα λήψης αποφάσεων και την αντιμετώπιση προβλημάτων με ευαισθησία και μεθοδικότητα. Συνολικά η δημιουργικότητα αντιμετωπίστηκε όχι ως μια δραστηριότητα που συνδέεται μόνο με την καλλιτεχνική έκφραση αλλά ως ένας τρόπος να κατανοούμε τον κόσμο και να διαχειριζόμαστε την πραγματικότητα, ένα απαραίτητο εφόδιο για όλους και για διαφορετικές πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας. Η έρευνα αξιολόγησης εστίασε: 

Στην εμπειρία των μαθητών/τριών από τη συμμετοχή τους στη δράση και τις απόψεις τους για τη δημιουργικότητα.

Στην εμπειρία εκπαιδευτικών από την υλοποίηση της δράσης και τις δυνατότητες του μεταφερόμενου εκπαιδευτικού υλικού (toolkit).

Στις δυνατότητες του εκπαιδευτικού υλικού, συγκεκριμένων μεθοδολογιών (π.χ. Visible Thinking Routines) και δραστηριοτήτων στην προώθηση της δημιουργικότητας, διαθεματικών προσεγγίσεων και υποστήριξης της συνεργασίας σε ομάδες.

Για τη διερεύνηση των παραπάνω ερωτημάτων πραγματοποιήθηκε συστηματική παρατήρηση μιας εφαρμογής του προγράμματος, συνεντεύξεις με μαθητές και εκπαιδευτικούς, ερωτηματολόγια σε μεταπτυχιακούς φοιτητές που είχαν παρακολουθήσει σχετικό βιωματικό σεμινάριο και αξιοποίηση ενός εννοιολογικού χάρτη για τη δημιουργικότητα (Visible Thinking Routines) ως εργαλείο ελέγχου των απόψεων των μαθητών πριν και μετά τη συμμετοχή τους στη δράση

Δημοσιεύσεις

  • Νικονάνου, Ν. 2017. " AstronArt: η αξιολόγηση της εφαρμογής/ AstronArt: Evaluation of the program's implementation", στο Μπουντούρογλου Φ. & Χαλκιά Α., astronART, δημιούργησε τον κόσμο που θέλεις να ζεις/  astronART,  create  the world   you want to live in, δίγλωσσος κατάλογος έκθεσης, Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Θεσσαλονίκη. 

https://www.facebook.com/astronART/?ref=page_internal