Τα Μουσικοκινητικά Παιχνίδια Των Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας Στην Ελλαδική Επικράτεια (Τέλη 19ου - Αρχές 20ου Αιώνα): Μια Ιστορικό-Κοινωνιολογική Προσέγγιση.

Υποψήφιος Διδάκτωρ: 
Γιώργος Χαρωνίτης

Η διδακτορική διατριβή βρίσκεται σε εξέλιξη και εστιάζει στη μελέτη των πηγών που αναφέρονται στα μουσικοκινητικά παιχνίδια των παιδιών προσχολικής ηλικίας στην τυπική και άτυπη εκπαίδευση της Ελλάδικής επικράτειας του τέλους του 19ου και αρχών του 20ου αιώνα. Mέσα από την ανεύρεση και ανάλυση των διαθέσιμων τεκμηρίων και πηγών της εποχής, η έρευνα προσπαθεί να διαμορφώσει μια κοινωνιολογική θεώρηση των αναπαράστασεων της παιδικής ηλικίας. Σκοπός της δεν είναι να επιβεβαιώσει ή να καταρρίψει σύγχρονες αντιλήψεις που αφορούν το παιδί ή τη μουσικοκινητική αγωγή, αλλά να μελετήσει τις πρακτικές των παιδιών διαφορετικών εθνοτήτων-θρησκειών-κοινωνιών που μεγάλωναν στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα μέσα στη σημερινή Ελλαδική επικράτεια, όπως αυτές αναδύονται μέσα από τα μουσικοκινητικά παιχνίδια τα οποία ασκούσαν, εξετάζοντας ταυτόχρονα τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες μέσα από τις οποίες τα παιδιά ασκούσαν τα μουσικοκινητικά παιχνίδια. 

Ξεκινώντας από την ανεύρεση, μέσα από πηγές και αρχεία, μουσικοκινητικών παιχνιδιών που ασκούνταν από τα παιδιά προσχολικής ηλικίας σε όλη την Ελλαδική επικράτεια το 19ο αιώνα (έχουν ανευρεθεί και τεκμηριωθεί πάνω από 120 μουσικοκινητικά παιχνίδια μέχρι τώρα), προχωράει στη μελέτη της προσχολικής αγωγής της περιόδου μέχρι τις αρχές του 20ου αιώνα, ερευνώντας την τυχόν εισαγωγή τους ή όχι στην προσχολική αγωγή της εποχής και τη σχέση των παιχνιδιών που εισάγονται στην επίσημη εκπαίδευση με τη “μήτρα” των μουσικοκινητικών παιχνιδιών της καθημερινότητας. 

Στην έρευνα χρησιμοποιούνται αναλυτικά εργαλεία που αναπτύχθηκαν από τον Foucault (1970, 1972) και εξειδικεύτηκαν από το Mitchell Dean (1994, 2010) για να ερευνηθούν οι σχέσεις των αναπαραστάσεων της μουσικής ιδιο-κουλτούρας των παιδιών με τις ευρύτερες ιδεολογικές συνιστώσες της εποχής και την ευρύτερη εκπαιδευτική πολιτική και την ιδεολογία της, όπως, επίσης, και οι σχέσεις παιδικής και ενήλικης ζωής, παιδιών και παιχνιδιού, παιδιών και παιδικής ηλικίας. 

 

Η έρευνα και η ανάλυση των δεδομένων της συνεχίζεται και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι την ακαδημαϊκή χρονιά 2021-2022.