Σχεδιάζοντας μαζί με τα παιδιά: μια μουσειοσκευή για το Εντομολογικό Μουσείο Βόλου. ΠΜΣ Παιδαγωγικό παιχνίδι και Παιδαγωγικό υλικό στην πρώτη παιδική ηλικία, Π.Θ.

Φοιτητής/τρια: 
Δέσποινα Δούκα
Επιβλέπων: 
Νίκη Νικονάνου

 Η παρούσα διπλωματική εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο μεταπτυχιακών σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Αγωγής, του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Πραγματεύεται την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και συγκεκριμένα τον συμμετοχικό σχεδιασμό μιας μουσειοσκευής για το Εντομολογικό Μουσείο Βόλου, ο οποίος βασίστηκε σε ιδέες παιδιών προσχολικής ηλικίας. Ο μεθοδολογικός σχεδιασμός της έρευνας ακολουθεί τη μελέτη περίπτωσης ενώ η παραγωγή της μουσειοσκευής ακολουθεί τη μέθοδο της αξιολόγησης, δίνοντας ιδιαίτερη βάση στο στάδιο της προκαταρκτικής και διαμορφωτικής αξιολόγησης. Πρόκειται για μια μέθοδο που βοηθάει τα μουσεία να ανταποκριθούν στις ανάγκες του κοινού τους. Ο τίτλος της μουσειοσκευής είναι «Έντομα παντού» και σχεδιάστηκε με τη συμμετοχή συνολικά 15 παιδιών προσχολικής ηλικίας, τα οποία αποτελούσαν και το δείγμα της έρευνας. Η έρευνα χωρίστηκε σε δυο στάδια. Στο πρώτο στάδιο συμμετείχαν 8 παιδιά ενώ στο δεύτερο 7 παιδιά. Στόχος της μουσειοσκευής είναι η συμβολή της στην ανάπτυξη δημιουργικότητας των παιδιών, στη δημιουργία ευκαιριών επαφής τους με τη φύση και ιδίως τα έντομα και στη μετάδοση της γνώσης μέσω βιωματικών και παιγνιωδών τρόπων αποτελώντας ένα σημείο σύνδεσης μεταξύ του μουσείου και του σχολείου. Η ανάλυση των δεδομένων ανέδειξε αρχικά τρόπους ανταπόκρισης των παιδιών κατά την επαφή τους με έντομα στο κοντινό τους περιβάλλον. Έπειτα,_ εντόπισε πως παιδιά προσχολικής ηλικίας μπορούν να ανταποκριθούν θετικά και ενεργά στον συμμετοχικό χαρακτήρα σχεδιασμού μιας μουσειοσκευής, ενώ παράλληλα είναι ικανά για την αξιολόγηση ενός υλικού που άπτεται των ενδιαφερόντων τους. Φάνηκε λοιπόν, πως τα παιδιά ανέπτυξαν συναισθήματα αλλά και ένα αίσθημα προστασίας απέναντι στα έντομα. Ακόμη, τα ίδια τα έντομα φάνηκε να οδηγούν τα παιδιά σε χρήση των αισθήσεών τους. Συνολικά τα παιδιά, αν και μικρής ηλικίας πρότειναν ποικίλες ιδέες αναφορικά με το περιεχόμενο της μουσειοσκευής, οι οποίες αφού πήραν σάρκα και οστά μέσα από τη δημιουργία της, αξιολογήθηκαν θετικά πάλι από παιδιά ίδιας ηλικιακής ομάδας με ιδιαίτερα ενεργό τρόπο.