Συμμετοχικές δράσεις με κοινότητες: η εφαρμογή θεατρικών τεχνικών στην εμπειρία και ερμηνεία της πολιτιστικής κληρονομιάς. ΠΜΣ Επιστήμες της αγωγής: Αισθητική αγωγή, θεωρία και δράσεις, Α.Π.Θ.

Φοιτητής/τρια: 
Έλενα Βισέρη
Επιβλέπων: 
Νίκη Νικονάνου

 

Η παρούσα έρευνα μελέτησε μια κοινότητα γυναικών τρίτης ηλικίας κατά τη διάρκεια μιας συμμετοχικής δράσης συνδημιουργίας, η οποία μέσα από τη χρήση τεχνικών του μουσειακού θεάτρου καταλήγει στη δημιουργία μιας σύντομης θεατρικής παράστασης με αφορμή το μνημείο Αλατζά Ιμαρέτ. Ειδικότερα, διερευνήθηκε η συνολική αποτίμηση και τα χαρακτηριστικά της εμπειρίας της κοινότητας, τα μαθησιακά και κοινωνικά αποτελέσματα της δράσης, η σχέση της κοινότητας με το μνημείο καθώς και ο τρόπος ερμηνείας και προσέγγισης του. Πρόκειται για μια ποιοτική έρευνα και ειδικότερα για μια μελέτη περίπτωσης που συλλέγει τα δεδομένα της μέσω παρατήρησης και συνεντεύξεων ενώ τα αναλύει σύμφωνα με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης. Η έρευνα στηρίζεται σε θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές σχετικές με το συμμετοχικό μουσείο, τον κοινωνικό ρόλο των μουσείων, τη σχέση τους με τις επιμέρους κοινότητες και το μουσειακό θέατρο ως χρήσιμο εργαλείο στο πλαίσιο σύγχρονων μουσειακών πρακτικών. Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώνουν αποτελέσματα προγενέστερων ερευνών στο πεδίο και αναδεικνύουν την αξία διεξαγωγής αντίστοιχων δράσεων μέσα από τα πολλαπλά οφέλη τους στην κοινότητα και το άτομο. 

Λέξεις κλειδιά: συμμετοχικό μουσείο, κοινότητα και μουσείο, μουσειοπαιδαγωγική, μουσειακό θέατρο

http://ikee.lib.auth.gr/record/320914/files/GRI-2020-28398.pdf