Συμμετοχικές δράσεις εφήβων μαθητών σε μουσεία στο πλαίσιο του μαθήματος της ιστορίας με την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων: Μια μελέτη περίπτωσης για το Μουσείο της Πόλης του Βόλου

Υποψήφιος Διδάκτωρ: 
Μαρία Ρήνου
Τριμελής Επιτροπή: 
Νίκη Νικονάνου Άννα Χρονάκη Γιάννης Πεχτελίδης

Τα μουσεία αποτελούν ένα από τα κατεξοχήν κοινωνικά πεδία μάθησης, όπου καλλιεργούνται δημιουργικές ιδέες, αναπτύσσονται συναισθήματα και σχέσεις τόσο μεταξύ των ανθρώπων όσο και μεταξύ ανθρώπων και αντικειμένων. Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν ποικίλες προκλήσεις που σχετίζονται, τόσο με την πολιτική και τη στρατηγική που θα πρέπει να υιοθετήσουν, για να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της εποχής, όσο και στον τρόπο προσέγγισης του κοινού που έχει διαφορετικές απαιτήσεις και ενδιαφέροντα. Η συγκεκριμένη διατριβή φιλοδοξεί αρχικά να καταγράψει την παρούσα πραγματικότητα στη σχέση του μουσείου με την ομάδα κοινού των εφήβων ˗ μαθητών, και να αναλύσει βιωματικές ˗ εκπαιδευτικές δράσεις που προσφέρονται από τα ελληνικά μουσεία με αποδέκτες τη συγκεκριμένη ομάδα μαθητών. Το ερευνητικό πεδίο της διδακτορικής διατριβής, επιδιώκοντας να διερευνήσει ζητήματα που αφορούν το άνοιγμα των μουσείων στην ομάδα των εφήβων ˗ μαθητών, στοχεύει στην έρευνα και τη διοργάνωση συμμετοχικών εκπαιδευτικών ˗ βιωματικών δράσεων με τη χρήση των ψηφιακών μέσων που θα μπορούσαν να συνδράμουν στην ενεργότερη συμμετοχή των εφήβων ˗ μαθητών στο μουσείο που μέχρι τώρα φαίνεται ότι απέχουν ή παραγκωνίζονται από τη μουσειακή πραγματικότητα. Το ερευνητικό ερώτημα που τίθεται στην παρούσα ερευνητική μελέτη είναι το πώς μπορεί να ενισχυθεί η συμμετοχικότητα των εφήβων ˗ μαθητών με εκπαιδευτικές δράσεις που θα αξιοποιούν το μουσείο στο πλαίσιο του μαθήματος της ιστορίας και με ποιον τρόπο θα μπορούσε να ενισχυθεί η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση των μουσείων ως πολιτιστικών ιδρυμάτων με την ομάδα κοινού των μαθητών ˗ εφήβων, στους οποίους έχει εντυπωθεί μια πάγια αντίληψη σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας και τις μουσειακές επισκέψεις που εντάσσονται στο πλαίσιο αυτό.

Ρήνου, Μ. & Νικονάνου, Ν.(2019). «Δράσεις πληθοπορισμού/crowdsourcing ως συμμετοχικό εργαλείο πολιτισμικής εμπειρίας για νέους: μια ματιά στη μουσειακή πράξη», στα Πρακτικά του Συνεδρίου Youth on the move: Social inclusion Through informal and non-formal learning, Βόλος (υπό έκδοση).