Moυσεία, Προφορική Ιστορία και Διαπολιτισμική Αγωγή: Η χρήση ιστοριών ζωής για την προσέγγιση της σύγχρονης μετανάστευσης από παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας 2014

Υποψήφιος Διδάκτωρ: 
Μαρία Βλαχάκη
Τριμελής Επιτροπή: 
Ειρήνη Νάκου, Άννα Βιδάλη, Κώστας Μάγος

Κύριο θέμα της συγκεκριμένης διδακτορικής μελέτης αποτελεί η χρήση των ιστοριών ζωής ως μουσειακά εκθέματα και εκπαιδευτικά μέσα για την παρουσίαση της σύγχρονης μετανάστευσης στην Ελλάδα. Μέρος των ερευνητικών δεδομένων αποκαλύπτει τη σημασία των ιστοριών ζωής για την ενίσχυση της διαπολιτισμικής επικοινωνίας στο μουσειακό περιβάλλον και την ανάπτυξη της πολιτισμικής ενσυναίσθησης ανάμεσα στα γηγενή κι αλλοδαπά παιδιά ηλικίας πέντε και έντεκα χρόνων. Η κατάλληλη παιδαγωγική προσέγγιση του άυλου πολιτισμικού υλικού είναι δυνατόν να επηρεάσει θετικά τις αντιλήψεις των παιδιών για τον εθνοπολιτισμικά «άλλο». Η έρευνα περιλαμβάνει σημαντικά ευρήματα για τη στάση των παιδιών απέναντι στο «κρυμμένο», μεταναστευτικό παρελθόν και πολιτισμό. Επιπρόσθετα, υπογραμμίζεται η αξία της προφορικής ιστορίας ως μια διαδικασία διαρκούς συνεργασίας και διασύνδεσης ανάμεσα στα μουσεία και την τοπική κοινωνία. Επισημαίνεται ακόμη ο νέος κοινωνικός ρόλος του μουσείου ως «ανοιχτός» χώρος, όπου όλα τα μέλη της τοπικής κοινότητας, με ελληνική ή διαφορετική εθνοπολιτισμική καταγωγή, μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στη διαπραγμάτευση, την κατασκευή και επανακατασκευή της πολιτισμικής τους ταυτότητας.

http://hdl.handle.net/10442/hedi/41664