Τα σύνολα των μουσικών γυμνασίων ως τόποι καλλιέργειας της καλλιτεχνικής πολιτειότητας. Μία μελέτη περίπτωσης

Υποψήφιος Διδάκτωρ: 
Κωνσταντίνος Κερασοβίτης

Η πολιτειότητα είναι μια σύνθετη έννοια, η οποία εμφανίζεται όλο και πιο συχνά στον δημόσιο λόγο, σε ακαδημαϊκά κείμενα, καθώς και στον χώρο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Ερωτήματα σχετικά με την πολιτειότητα προκύπτουν καθημερινά στην εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, και ειδικότερα στα μουσικά σχολεία. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι να διερευνήσει το γενικό πλαίσιο διαμόρφωσης της πολιτειότητας μέσω της μουσικής εκπαίδευσης, η οποία αποτελεί μία από τις κύριες προτεραιότητες των εκπαιδευτικών συστημάτων. Συγκεκριμένα, θα μελετηθεί το κατά πόσο τα μουσικά σύνολα των μουσικών σχολείων αποτελούν τόποι ανάδειξης, ενίσχυσης και δημοκρατικών αξιών και ενδυνάμωσης της ιδιότητας του πολίτη. 

Η συμβολή της έρευνας αυτής στο πεδίο της μουσικής παιδαγωγικής αφορά στη διερεύνηση και κατανόηση της εμπειρίας που οι μαθητές αποκτούν στο μουσικό σχολείο στο πλαίσιο της συμμετοχής τους στα μουσικά σύνολα και στοχεύει στην ανάδειξη των βιωμάτων πολιτειότητας των μαθητών, στην παρουσίαση των πρακτικών εκείνων που ενισχύουν ή παρεμποδίζουν αυτά τα βιώματα, και τέλος στην εξαγωγή χρήσιμων νέων συμπερασμάτων για τον ρόλο της μουσικής εκπαίδευσης στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Κατά συνέπεια, η έρευνα αυτή αποβλέπει στην ανάδειξη νέων ερωτημάτων ικανών να εμπλουτίσουν το πεδίο της μουσικής εκπαίδευσης, δίνοντας απαντήσεις που αφορούν στην κατανόηση της κοινωνικής αξίας της μουσικής συμμετοχής και στην ενδυνάμωση της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας. Συγκεκριμένα, φιλοδοξεί να αναδείξει τη συμβολή της μουσικής εκπαίδευσης σε ένα δημοκρατικό σχολείο το οποίο οφείλει να παρέχει στους μαθητές του αξίες όπως η ελευθερία, η δικαιοσύνη, η ισότητα ευκαιριών, η αυτονομία, η συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων. Παράλληλα να καλλιεργεί κοινωνικές και πολιτικές δεξιότητες, όπως η ανάληψη ευθυνών, η συνεργασία, η κοινωνικότητα, η αλληλοκατανόηση, η ενσυναίσθηση, η ελεύθερη έκφραση απόψεων και η δημοκρατική λήψη αποφάσεων. Συνοψίζοντας, ευελπιστώ η έρευνα αυτή να αποτελέσει αφετηρία για αναστοχασμό και περαιτέρω μελέτη σχετικά με την κοινωνική δικαιοσύνη και τον τρόπο που καλλιεργείται και αναπτύσσεται μέσα στο μουσικό σχολείο.