Μουσειοπαιδαγωγικές μέθοδοι και υλικό προσέγγισης έργων τέχνης. Δημιουργία εκπαιδευτικού πακέτου για την Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα». ΠΜΣ Παιδαγωγικό παιχνίδι και Παιδαγωγικό υλικό στην πρώτη παιδική ηλικία, ΠΘ

Φοιτητής/τρια: 
Αγγελική Γιαννοπούλου
Επιβλέπων: 
Νίκη Νικονάνου

Η παρούσα διπλωματική εργασία αφορά στη δημιουργία εκπαιδευτικού πακέτου που περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό σε έντυπη και ψηφιακή μορφή με στόχο να χρησιμοποιηθεί από εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να οργανώσουν ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό αυτού του προγράμματος αποτελεί η προσπάθεια να εντάξει τις μουσικές πράξεις του αυτοσχεδιασμού και της σύνθεσης ως μέσα δημιουργικής επαφής με τα έργα τέχνης του ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα, καθώς και δραστηριότητες υλικού και αισθητικού περιεχομένου με ζωγραφική, χειροτεχνία, δραματοποίηση και παιχνίδια ρόλων. Το κεντρικό ερώτημα που διερευνάται στην εργασία είναι το αν και κατά πόσο οι μουσικές πράξεις του αυτοσχεδιασμού και της σύνθεσης, μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές/-τριες κατά τη διαδικασία ολόπλευρης επαφής με τα έργα τέχνης του ζωγράφου. Επιπλέον, διερευνάται ο παράγοντας της κοινωνικής διάστασης της επίσκεψης και το κατά πόσο οι μαθητές επικοινώνησαν με την εμψυχώτρια, με τους συμμαθητές τους, με τους συνοδούς εκπαιδευτικούς, και με τα έργα τέχνης ως εργαλεία μάθησης, κατά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων του προγράμματος. Για να διερευνηθούν τα παραπάνω ερωτήματα, καθώς και η καταλληλότητα των επιλεγμένων δραστηριοτήτων, μεθόδων, στόχων, εργαλείων και υλικών και η ανταπόκριση των μαθητών σε αυτά, υλοποιήθηκε μια πιλοτική εφαρμογή σε 22 μαθητές Πρώτης και Δευτέρας Δημοτικού. Συλλέχθηκαν δεδομένα με βιντεοσκόπηση καθώς και υλικό που δημιουργήσαν οι μαθητές/-τριες κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μαθητές/-τριες συμμετείχαν ενεργητικά, αλληλεπιδρώντας δημιουργικά με τους συμμαθητές τους και με την εμψυχώτρια, ερχόμενα σε διάλογο και με τα έργα τέχνης καθ’ όλη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος, τόσο στο σχολικό πλαίσιο όσο και στην Πινακοθήκη. Επίσης, οι μουσικές πράξεις του αυτοσχεδιασμού και της σύνθεσης εντάχθηκαν επιτυχώς στο σχεδιασμό του εκπαιδευτικού προγράμματος και δεδομένων των χρονικών περιορισμών, αποτέλεσαν μέσα δημιουργικής επαφής με τα έργα τέχνης του ζωγράφου. Τέλος, αξιολογήθηκαν μέσα από την πιλοτική εφαρμογή, η καταλληλότητα των στόχων, των μεθόδων, των υλικών και των εργαλείων που εμπεριέχονται στις δραστηριότητες του εκπαιδευτικού προγράμματος καθώς και η ανταπόκριση των μαθητών σε αυτά. Σημαντικό θεωρείται ότι προέκυψαν αναπροσαρμογές του υλικού και με βάση τα αποτελέσματα, οργανώθηκε η τελική του μορφή, η οποία περιλαμβάνεται στο εκπαιδευτικό πακέτο.

https://ir.lib.uth.gr/xmlui/bitstream/handle/11615/45786/14572.pdf?sequence=1&isAllowed=y