Παναγιώτης Κανελλόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα (1969). Εργάζεται ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης – γνωστικό αντικείμενο: Μουσική Παιδαγωγική-Φιλοσοφία της Μουσικής Εκπαίδευσης. Με υποτροφία του Ι.Κ.Υ πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές Μουσικής Παιδαγωγικής στο Reading University (UK) (MA, 1994 – Ph.D, 2000). Για πολλά χρόνια δίδαξε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Επαίδευσης (Π.Τ.Π.Ε.) του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (2006-2022).

Ως μουσικός και εκτελεστής μαντολίνου έχει συμμετάσχει σε αρκετές ηχογραφήσεις και συναυλίες με μικρά σύνολα. Καλλιεργεί συστηματικά τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και συνεργάζεται με ομάδες αυτοσχεδιασμού και συνθέτες σύγχρονης και ηλεκτροασκουστικής μουσικής (Monday’s Drop(s), Acte Vide, Δώρα Παναγοπούλου, Tim Ward, Alexis Paul, Joris Beets).  

Από το 2014 συνεργάζεται με την Ακαδημία Σιμπέλιους (University of the Arts, Helsinki, Φινλανδία) ως προσκλεκλημένος καθηγητής στο πρόγραμμα διδακτορικών σπουδών και ως συνεπιβλέπων διδακτορικών διατριβών. Διδάσκει στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Π.Τ.Π.Ε. του Π.Θ. “Επιστήμες της Αγωγής: Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης και παιχνίδι”  (2019-). Έχει διδάξει επίσης στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών “Μουσική Παιδαγωγική” του  Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου (2014-2017). Την περίοδο 2009-2013 διατέλεσε co-chair της International Society for the Philosophy of Music Education (ISPME), συνδιοργανώνοντας το Συμπόσιο 9 της διεθνούς αυτής Εταιρίας (Νέα Υόρκη, Columbia University, Ιούνιος 2013). Ως site chair της ISPME διοργανώσε το  Συμπόσιο 11 που φιλοξενήθηκε στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας τον Ιούνιο του 2017 (ιστότοπος: http://ispme2017.uth.gr/). Το 2021 προσκλήθηκε ως κεντρικός ομιλητής (keynote speaker) στο συνέδριο. RIME2021, The 12th International Conference for Research in Music Education, 6-9  Απριλίου 2021, Royal College of Music, Λονδίνο. Είναι επίσης μέλος συντακτικών επιτροπών σε σημαντικά διεθνή επιστημονικά περιοδικά (ενδεικτικά: Philosophy of Music Education Review, Music Education Research, European Journal of Philosophy in Arts Education). Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Είναι επίσης συν-επιμελητής του  The Routledge handbook to the sociology of music education (Routledge, 2021).

 

Συγγραφικό Έργο

 

Επιμέλεια βιβλίων

  1. Wright, R. , Johansen, G. , Kanellopoulos, P. A. , & Schmidt. P. (eds.) (2021). The Routledge handbook to the sociology of music education. New York: Routledge.
  2. Κανελλόπουλος, Π. Α. & Τσαφταρίδης, Ν. (επιμ.), (2010). Η Τέχνη στην εκπαίδευση – η εκπαίδευση στην τέχνη. Αθήνα: Νήσος.

 

 Άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά

  1. Niki Nikonanou, Panagiotis A. Kanellopoulos Elina Moraitopoulou, Elena Viseri (in review). Commoning the teaching of art in museum contexts: SMOOTH reflections. European Journal of Philosophy in Arts Education (EJPAE)
  2. Ruth Wright, Geir Johansen, Panagiotis Kanellopoulos and Patrick Schmidt. (2023). Response to review essays by the Editors of The Routledge Handbook to the Sociology of Music Education. ACT/Action, Criticism, and Theory for Music Education, 22(1): 139-144. doi:10.22176/act22.1.139
  3. Joseph Abramo, Randall E. Allsup, Cathy Benedict, Panagiotis A. Kanelopoulos (2022). Music Education in Times of Darknes: The Posibility of Resistance. Philosophy of Music Education Review, 30(2), 111-118
  4. Kanellopoulos, P. A. (2022). Countering reverse détournement: subversive vs. subsumptive creativity. Philosophy of Music Education Review, 30(2), 145-162
  5. Kanellopoulos, P. A. (2021). Studious playas an Archê of creative music-making: Repositing “the scandal of democracy” in music education. ACT/Action, Criticism, and Theory for Music Education, 20(2): 79–109. doi:10.22176/act20.2.79
  6. Siljamäki, E. & Kanellopoulos, P. A. (2020). Mapping visions of improvisation pedagogy in music education research. Research Studies in Music Education, 42(1), 113–139.
  7. Kanellopoulos, P. Α. (2020). “Music education in an age of virtuality and post-truth” by Paul Woodford (review). Philosophy of Music Education Review, 28(1), 108-115.
  8. Ferm-Almqvist, C. , Benedict, C. , Kanellopoulos, P.A. (2017). Pedagogical encounters in music: Thinking with Hannah Arendt. European Journal of Philosophy in Arts Education, 2(1), 1-48.
  9. Kanellopoulos, P. Α. (2016). Problematizing (musical) knowledge–power relationships: a Rancièrian provocation. Philosophy of Music Education Review, 24(1),24-44.
  10. Kanellopoulos, P. Α. & Nakou, I. (2015). Experimenting with sound, playing with culture: Collaborative composing as a means for creative engagement with the museum world. MuseumEdu:Εκπαίδευση και έρευνα σε πολιτισμικά περιβάλλοντα / Education and research in cultural environments, 1, 135-160. Διαθέσιμο στο: http://museumedulab.ece.uth.gr/main/en/node/343
  11. Kanellopoulos, P. Α. & Stefanou, D. (2015). Music beyond monuments: Re-imagining creative music engagement in the light of museum-based projects.MuseumEdu: Εκπαίδευση και έρευνα σε πολιτισμικά περιβάλλοντα / Education and research in cultural environments, 1, 37-64. Διαθέσιμο στο: http://museumedulab.ece.uth.gr/main/en/node/343
  12. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2013). Αναζητώντας τον ρόλο του Μουσικού Αυτοσχεδιασμού στη Μουσική Εκπαίδευση: Οι παιδαγωγικές δυνατότητες της καλλιέργειας της (μουσικής) ελευθερίας. Μουσικοπαιδαγωγικά, (Επιστημονική Επιθεώρηση της Ελληνικής Ένωσης για τη Μουσική Εκπαίδευση), 11, 5-43.
  13. Kanellopoulos, P. (2012). Response to R. Mantie’s “Bands and/as music education”: Antinomies and the struggle for legitimacy, Philosophy of Music Education Review, 20(1), 192-197.
  14. Kanellopoulos, P. Α. (2012). Envisioning autonomy through improvising and composing: Castoriadis visiting creative music education practice. Educational Philosophy and Theory, 44(2), 151-182.
  15. Kanellopoulos, P. Α. (2011). Freedom and responsibility in musical improvisation: A view from Bakhtin. Philosophy of Music Education Review, 19(2), 113-135.
  16. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2011). Ο Κρίστοφερ Σμολ και η ανατροπή του μουσικοπαιδαγωγικού Κανόνα. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, 3(2), 48-55. Διαθέσιμο στο: http://approaches.primarymusic.gr
  17. Wright, R. & Kanellopoulos, P. A. (2010). Informal music learning, improvisation and teacher education. British Journal of Music Education, 27(1), 71-87.
  18. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2010). Προσεγγίσεις στην έννοια και την παιδαγωγική του μουσικού αυτοσχεδιασμού. Μουσικός Λόγος, Μουσικολογική Επιθεώρηση του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, 9, 5-36.
  19. Kanellopoulos, P. Α. (2007). Musical improvisation as action: An Arendtian perspective. Action, Criticism, and Theory for Music Education, 6(3), 97-127. Διαθέσιμο στο: http://act.maydaygroup.org/articles/Kanellopoulos6_3.pdf
  20. Kanellopoulos, P. Α. (2007). Children’s early reflections on improvised music-making as the wellspring of musico-philosophical thinking. Philosophy of Music Education Review, 15(2), 119-141.
  21. Kanellopoulos, P. Α. (1999). Children’s conception and practice of musical improvisation. Psychology of Music, 27(2), 175-191.

Δημοσίευση σε διεθνές περιοδικό χωρίς κριτές

  1. Kanellopoulos, P. Α. (2000). ‘You are full of ears’: aspects of children’s meanings and practices of musical improvisation. Resonance, 8(1), 10-13. [επιμέλεια τεύχους: Eddie Prévost (AMM) – περιλαμβάνει CD με παραδείγματα αυτοσχεδιασμών παιδιών από επιτόπια έρευνα του συγγραφέα]

 

Κεφάλαια σε συλλογικούς τόμους

  1. Kanellopoulos, P. A. (υπό δημοσίευση, εγκεκριμένο). Researching children’s music-centred cultural poetics: widening horizons, performing critique (Section 1 commentary). In M. Barrett & G. Welsh (eds.) The  Oxford handbook of early learning and development in music. Oxford: Oxford University Press.
  2. Kanellopoulos, P. A. (2023). Foreword to section 1 – philosophical perspectives: Care-ing in the Music Pedagogical Moment: Navigating Challenges. In Karin Hendricks (ed.), The Oxford Handbook to Music education and care. New York: Oxford University Press.
  3. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2022). Σκηνές διχογνωμίας: Δημιουργικές αντιφάσεις του χατζιδακικού μοντερνισμού. Στο Α. Μαράτος (επιμ.), 1821-2021: Μνήμες τεχνών – θραύσματα ιστορίας: Όψεις της νεοελληνικής περιπέτειας μέσα από την Τέχνη (441 -460). Αθήνα: Νήσος – Ινστιτούτο Ν. Πουλαντζάς.
  4. Kanellopoulos, P. A. (2021). Cage(d): Creativity and ‘the contemporary’ in music education — a sociological view. In R. Wright, G. Johansen, P. A. Kanellopoulos & P. Schmidt (Eds.), The Routledge handbook to the sociology of music education (377-392). London: Routledge.
  5. Wright, R. Johansen, G. , Kanellopoulos, P. A. & Schmidt, P. (2021). Introduction. In R. Wright, G. Johansen, P. A. Kanellopoulos & P. Schmidt (eds.), The Routledge handbook to the sociology of music education. London: Routledge.
  6. Kanellopoulos, P. A. (2021). Introduction to section 3: Crossing Borders – Problematising Assumptions. In R. Wright, G. Johansen, P. A. Kanellopoulos & P. Schmidt (eds.), The Routledge handbook to the sociology of music education. London: Routledge.
  7. Kanellopoulos, P. A. (2020). Doxa against dogma: a perspective on assessment in experimental music education practices. In T. Laes & L.Hautsalo (eds.), Remarks on a visionary’s journey: An anthology in honor of Heidi Westerlund’s 60th anniversary (45-64). Helsinki:  Sibelius Academy Publications.
  8. Kanellopoulos, P. A. & Barahanou, N. (2020). The neoliberal colonisation of creative music education in cultural institutions: A hatred of democracy? In Α. Kallio (ed.), Difference and division in music education (144-162). London: Routledge.
  9. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2020). «Keeping connected, creative and calm»: μικρά σχόλια στη βιοπολιτική της δημιουργικότητας. Στο Π. Καπόλα, Γ. Κουζέλης, Ο. Κωνσταντάς (επιμ.), Αποτυπώσεις σε στιγμές κινδύνου (σσ. 649-656). Αθήνα: Εταιρεία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου (ΕΜΕΑ).
  10. Kanellopoulos, P. A. (2019). Improvisation And/Ormusic education: A child’s upsetting clarity. In S. Young & B. Ilari, (Eds.), Music in early childhood: Multi-disciplinary perspectives and inter-disciplinary exchanges (pp. 253-274).  New York:  Springer.  
  11. Kanellopoulos, P. A. (2019). Rethinking the transgressive: A call for “pessimistic activism” in music education. In R. E. Allsup & C. Benedict (Eds.), The road goes ever on: Estelle Jorgensen’s legacy in music education (pp. 119-137). London, Ontario: Western University. https://ir.lib.uwo.ca/jorgensen/16/
  12. Kanellopoulos, P. A. (2019).  An ‘impossible’ place: The creative antinomies of Manos Hadjidakis’ modernism. In Dafni Tragaki (Ed.), Made in Greece: Studies in popular music (pp. 65-82). London: Routledge.
  13. Kanellopoulos, P. A. Wright, R. , Stefanou, D. , Lang, J. (2016). Pictures of ignorant freedom: Music improvisation and informal music pedagogy. In R. W. Wright, B. A. Younker and C. Beynon (eds.), 21st Century Music Education: Informal Learning and Non-Formal Teaching Approaches in School and Community Contexts (pp. 187-205). Waterloo, ON: Canadian Music Educators’ Association (CMEA/ACME Biennial Book Series, Research to Practice, vol. 7).
  14. Kanellopoulos, P. A. (2015). Musical creativity and ‘the police’: Troubling core music education certainties. In Cathy Benedict, Patrick Schmidt, Gary Spruce, and Paul Woodford (Eds.) The Oxford handbook of social justice in music education (pp. 318-339). Oxford: Oxford University Press.
  15. Κανελλόπουλος Π. (2015). Μουσικός αυτοσχεδιασμός και μουσική εκπαίδευση: Εννοιολογικά ζητήματα. Στο Ξ. Παπαπαναγιώτου (Επιμ.) Ζητήματα μουσικής παιδαγωγικής [2η έκδοση, αναθεωρημένη] (σσ. 239-264). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για την Μουσική Εκπαίδευση.
  16. Kanellopoulos, P. A. & Wright, R. (2012). Improvisation as an informal music learning process: Implications for teacher education. In Lauri Väkevä & Sidsel Karlsen (Eds.), Future prospects for music education: Corroborating informal learning pedagogy (pp. 129-157). Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  17. Kanellopoulos, P. A. (2011). In pursuit of musical freedom through free improvisation: A Bakhtinian provocation to music education. In Jayne White & Michael Peters (eds.), Bakhtinian pedagogy: Opportunities and challenges for research, policy and practice in education across the globe (pp. 91-116). Pieterlen: Peter Lang.
  18. Κανελλόπουλος Π. Α. & Παπακωνσταντίνου. Γ. (2011). Θραύσματα πολυτροπικών βιωμάτων της πόλης: δημιουργικότητα, μετασχηματισμός και αναπλαισίωση – σκέψεις επάνω σε ένα μουσικο-οπτικό δρώμενο. Στο Μ. Πουρκός & Ε. Κατσαρού (Επιμ.), Βίωμα, μεταφορά και πολυτροπικότητα: Εφαρμογές στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, τη μάθηση και τη γνώση (σσ. 286-304). Θεσσαλονίκη: Νησίδες.
  19. Kanellopoulos, P. A. (2010). Towards a Sociological perspective on researching children’s creative music making practices: an exercise in self-consciousness. In R. Wright (Ed.), Sociology and music education (pp. 115-138). London: Ashgate.
  20. Κανελλόπουλος Π. (2010). Σχεδίασμα μιας παιδαγωγικής του ελεύθερου μουσικού αυτοσχεδιασμού. Στο Π. Κανελλόπουλος & Ν. Τσαφταρίδης (επιμ.), Η τέχνη στην εκπαίδευση – η εκπαίδευση στην τέχνη (σσ.119-146). Αθήνα: Νήσος.
  21. Κανελλόπουλος Π. , Τσαφταρίδης. Ν. (2010). Η Τέχνη στην Εκπαίδευση – η Εκπαίδευση στην Τέχνη: Εισαγωγή. Στο Π. Κανελλόπουλος & Ν. Τσαφταρίδης (επιμ.), Η τέχνη στην εκπαίδευση – η εκπαίδευση στην τέχνη (σσ. 11-25). Αθήνα: Νήσος.
  22. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2010). Η εθνογραφική μελέτη των τρόπων που τα παιδιά δημιουργούν μουσική: μεθοδολογικά ζητήματα, εκπαιδευτικές προεκτάσεις. Στο Μ. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (Επιμ.), Ποιοτική έρευνα στην ψυχολογία και την εκπαίδευση: Επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα (σσ. 511-538). Αθήνα: Τόπος.
  23. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2009). Μουσικός αυτοσχεδιασμός και μουσική εκπαίδευση: Εννοιολογικά ζητήματα. Στο Ξ. Παπαπαναγιώτου (Επιμ.) Ζητήματα μουσικής παιδαγωγικής (σσ. 239-264). Θεσσαλονίκη: Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση.
  24. Κανελλόπουλος, Π. Α. (2009). Μια κοινωνικο-πολιτισμική προσέγγιση στη μελέτη της παιδικής μουσικής έκφρασης και δημιουργικότητας. Στο Μ. Πουρκός (Επιμ.), Τέχνη, παιχνίδι, αφήγηση: Ψυχολογικές και ψυχοπαιδαγωγικές διαστάσεις (σσ.311-355). Αθήνα: Τόπος.
  25. Kanellopoulos, P. A. (2008). The Oughtness of freedom: Sketching a Bakhtinian perspective on musical improvisation and its implications for music education. In Μ. Pourkos, (Ed.), Perspectives and limits of dialogism in Mikhail Bakhtin: Applications in psychology, art, education and culture (pp. 269-284). Rethymnon: Department of Preschool Education, School of Education, University of Crete.
  26. Chronaki, Α. & Kanellopoulos, P. (2008). Performing beginnings, performing bodies. In Α. Chronaki (Ed.), Mathematics, technologies, education: The gender perspective (pp. 61-75). Volos: Thessaly University Press.

 

Δημοσιεύσεις σε Συλλογικούς Τόμους/Πρακτικά Διεθνών Επιστημονικών Συνεδρίων με Kριτές

  1. Κανελλόπουλος, Π. Α. & Στεφάνου, Δ. (2018).Ασκήσεις κριτικής δημιουργικότητας: Ο ελεύθερος μουσικός αυτοσχεδιασμός στην εκπαίδευση – αναστοχασμός πάνω σε ένα εργαστήριο. Πρακτικά του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου «Τέχνη & εκπαίδευση: Διδακτικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο σχολείο του 21ου αιώνα». Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).
  2. Avgoustaki, Ε., Kanellopoulos, P. A. , Leftherioti, Μ. , Koumoulentzou , Μ. , Athanasiou , Κ. & Zachos, D. A. (2015). Little ad(d) music: from museum artefacts to music creative acts. In Papakonstantinou, S. Alifragis, C. Papasarantou (Eds.), Proceedings of the museums in motion international conference, Volos 3-4/7/2015 (pp. 89-93).
  3. Kanellopoulos, P. A. (2012). Music education and/as artistic activism: Music, Pædeia and the politics of aesthetics. Πρακτικά του παγκόσμιου συνεδρίου της ISME (International Society for Music Education) – Music Paedeia: From the ancient Greek philosophers to contemporary global music communities, Θεσσαλονίκη, 15-20 Ιουλίου 2012.
  4. Kanellopoulos, P. A. (2011). Cage’s short visit to the classroom: Experimental music in music education – A sociological view on a radical move. Στο J. O’Flynn (Ed.), Proceedings of the 6th international symposium on the sociology of music education, held at Mary Immaculate College, University of Limerick, Ireland, 5th – 9th July 2009 (pp. 234-254). Dublin: St Patrick’s College. https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1390657/
  5. Kanellopoulos, P. A. (2010). Experimental music in music education: Promises and conflicts. Στο C. Tsougras, D. Stefanou & K. Chardas (Επιμ.), Proceedings of the international conference Beyond the centres: Musical avant-Gardes since 1950, Thessaloniki, Greece, 1-3 July 2010, http://btc.web.auth.gr/
  6. Kanellopoulos, P. A. (2008). ‘For us it is important, but to other people it might seem foolish’: Conceptualizing ‘child music’. In B. A. Roberts (ed.), Sociological explorations: Proceedings of the 5th international symposium on the sociology of music education (pp. 217-236). St. John’s, Newfoundland: The Binder’s Press. Βρίσκεται επίσης διαθέσιμο στην παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση: https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc1506214/