Μαρία Λέτσιου

Η εικαστικός καλλιτέχνης Μαρία Λέτσιου είναι επίκουρη καθηγήτρια Διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Δίδαξε μαθήματα της Διδακτικής των Εικαστικών Τεχνών σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών στο τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ (2011 – 2023). Πραγματοποίησε προπτυχιακές σπουδές στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (1996) με κατεύθυνση ζωγραφική. Είναι διδάκτορας του τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθηνών (2010) στο γνωστικό αντικείμενο Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών. Έχει κάνει μεταδιδακτορική έρευνα στην Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών στις ΗΠΑ (School of Art and Design, University of Ιllinois at Urbana-Champaign). Έχει λάβει δύο υποτροφίες για έρευνα στην Διδακτική των Εικαστικών Τεχνών (υποτροφία του προγράμματος Fulbright Visiting Scholar Program, 2015 – 2016 και υποτροφία εσωτερικού του Ι.Κ.Υ για εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, 2005 – 2009). Το εικαστικό της έργο έχει διακριθεί σε δύο Μπιενάλε (9η Biennale νέων καλλιτεχνών της Ευρώπης, Ρώμη, 1999, Luleå Art Biennial, LAB11, Σουηδία, 2011). Έχει επιμεληθεί επιστημονικές εκδόσεις και άρθρα της έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους, περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει παρουσιάσει το εικαστικό της έργο σε ατομικές, διατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν: την διδασκαλία στον οπτικό και υλικό πολιτισμό, τις εικαστικές τέχνες ως μορφή έρευνας (A/r/tography, Art practice as research), τις αυτόκλητες εικαστικές πρακτικές των παιδιών, τα νέα τεχνολογικά μέσα στην εικαστική διδασκαλία.

Επιστημονικές Δημοσιεύσεις Επιλογή

 

Άρθρα σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά με κριτές

    • Letsiou M.(2022). The Creation of a Vibrant Making Space: Objects and Studio Learning. Art Education, The Journal of the National Art Education Association (NAEA), September 2022, Vo 75, No. 5, USA.
    • Letsiou M. (2021). Art Education and Popular Visual Narratives. Screen Literacy, Education Through Visual Media Expression. Niigata University, Graduate School of Modern Society and Culture, Ιαπωνία. Vo 2, σελ. 17-26. ISSN 2435-5739.
    • Kárpáti A., Kirchner C., Letsiou M., Schönau D. (2020). A New Structural Model of Visual Competencies in Visual Literacy: The Revised Common European Framework of Reference for Visual Competency. Journal of Literacy, Pre-Literacy and Education– development of literacy in music education and visual culture across all levels of education. Vo 4, No 3. pp. 57 – 71. ISSN 2533-7882. https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/3-2020-2/.

    • Letsiou M. (2020). Reflexão XIV: A start from scratch. Special issue of Communiars: Reflections from education and the arts in the COVID-19 era. Artistic Education Dept. Faculty of Education Sciences. Sevilla University, Ισπανία, Vo 4, p. 37.

    • Letsiou M. (2019). Bridging art curricula with on-line youth culture. Screen Literacy, Education Through Visual Media Expression. Niigata University, Graduate School of Modern Society and Culture, Ιαπωνία, Vo 1. σελ. 7-18. ISSN 2435-5739.

    • Letsiou M. (2019). Me and My Teddy Bear: Students’ Online Production Intersects with Art Learning. Special issue of Synnyt/Origins: Finnish Studies in Art Education journal, ‘Digital and new materialist artistic and art educational practices and theories’, InSEA Regional Congress 2018. ISSN 1795-4843. Σελ. 1155-1171, https://wiki.aalto.fi/pages/viewpage.action?pageId=148283892&preview=/148283892/155461834/271_Maria_Letsiou.pdf

    • Katagiri A., Letsiou M., Thomas B. (2016). International Friendship Art Project (INFAP). Journal of Art Education, Joshibi University of Art and Design, Ιαπωνία, Vo 5, σελ. 9-17.

    • Letsiou M. (2016). Art as research: defending the significance of art practice in high school. International Journal of Education through Art (IJETA). Vo 12, No 3, σελ. 241-255, ISSN: 1743-5234.

    • Letsiou M. (2014). Art Intervention and Social Reconstruction in Education, Intervención artística y recosntrucción social en la educación”, Terciocreciente Nº 6, Octubre 2014, Spain, ISSN: 2340-9096.

Άρθρα σε διεθνή επιστημονικά εικονογραφημένα περιοδικά (Visual essay) με κριτές

Κεφάλαια σε επιστημονικούς τόμους

    • Letsiou M., (2020). “A Clair – Obscure Portrait assignement”. In Emiel l Heijnen & Melissa Bremmer (Eds) ‘Wicked Art Assignments’. Amsterdam: Valiz Publishers and Amsterdam University of the Arts. ISBN 978-94-92095-75-6.

    • Letsiou M. (2019). “Rethinking the notion of Art Learning as Social Activity”. In Teresa Eça, Hester Elzerman, Maria Letsiou, Maja Maksimovik, Angela Saldanha (Eds). “Engaged Arts Education”. E-publication of InSEA. ISBN: 978-989-54262-4-9. https://doi.org/10.24981.TESS.2019.

    • Letsiou M., (2015). “Educational trends: Artistic Interventions for Social Reconstruction”. In María Isabel Moreno Montoro (Ed.) “Re-estetizando, Algunas Propuestas Para Alcanzar La Independencia En La Educación Del Art”. InSEA Publications, Porto: Portugal, ISBN : 978-989-20-5401-8.2016.

    • Letsiou M., (2014), “Soundscapes: Our Place and the Utopia of Art”. In Alfonso Infantes Delgado, Carmen Molina and Teresa Eça (Eds.) ‘Criação de Paisagens Sonoras: Hibridizando as linguagens artísticas em contextos educativos’. Associação de Professores de Expressão e Comunicação Visual (e – book). ISBN: 978-989-96384-8-8.

Eπιστημονική επιμέλεια βιβλίων

Λέτσιου, Μ (2020), επιστημονική επιμέλεια του βιβλίου «Η καλλιτεχνική δημιουργία ως μέθοδος: Έρευνα μέσω της τέχνης» της Patricia  Leavy, Αθήνα: Gutenberg. ISBN: 978-960-01-2142-1.

Eça T., Elzerman H., Letsiou M., Maksimovik M., Saldanha A. (eds) (2019) Engaged Art Education. InSEA, e-publication. https://insea.org/wp-content/uploads/2021/10/engaged-art-education.pdf. ISBN: 978-989-54262-4-9. https://doi.org/10.24981.TESS.2019.